JellyPages.com

Thursday, February 10, 2011

Jadikan Amalan

      Membaca ? Aku memang suka membaca tetapi kadangkala sifat malas datang menjengah naluriku . . . Syaitan  ! Kau memang mahu merosakkan anak-anak Adam di muka bumi ini . . . Kau tidak pernah jemu menggoda,menarik,memujuk dan meng'ayat' manusia . . .Tapi aku turuti juga kehendakku untuk membaca buku-buku yang ada di rumah aku . . Aku hiraukan godaan syaitan yang bernafsu itu . Bila terpandang akan buku adik-adikku yang masih bersekolah , hati aku terpaut dengan tajuknya , ruas buku itu dan kandungannya .


      Ya ! Buku itu menarik perhatianku di kala aku kesepian ini . Tiada bual bicara bersama rakan-rakan dan tiada siapa yang sudi berteman kan jiwa ku yang lara ini . . . Buku yang paling aku gemari iaitu novel baru bagi tingkatan 5 sekarang . . . SUTERA DALAM LUKISAN . . . Buku itu mengisahkan seorang kanak-kanak yang bernama Bujei yang telah kematian ibunya gara-gara sikap ayah tirinya yang bengis . . . ( maaf , saya tidak boleh b'kisar cerita itu pjg lebar ) Baca lah ! Memang menarik . .
Novel yang berjaya menggamit hati aku . .


      Seterusnya aku terpautpada buku adik aku yang Tingkatan 2 iaitu ANTOLOGI GEMA SEPI GADIS GENIUS . . . Buku itu banyak memberi aku kesedaran tentang pentingnya bertolak ansur dalam sesebuah kekeluargaan . . Antaranya mengenai bahagian cerpen : DENDAM , WARKAH DARI IBU dan CAPAT RENGAT     .  Haiih ! Memang mantap giler cerita tuh . . . Aku dah baca , korang bila lagi . . Jangan bersikap "Emm , buat apa nak baca buku budak2 ? xderk klas  . . Baik baca buku yang standard ngan kita... " Emm , itulah masyarakat Malaysia kini , kan membaca tu menjadikan kita seorang yang pandai , berfikiran optimis . . Takkan tak mau berjaya ? Usaha Tangga Kejayaan ! 
 Buku Tingkatan 2


      Ok lah , sampai sini sahaja aku memberi pengalaman aku tentang amalan membaca .   Bila kita baca buku kanak - kanak dapat memberi kita keinsafan  yang mendalam dari jiwa . Tak begitu ? Buku kanak - kanak kan banyak moral dan nilai-nilai murni . .  Apa - apa pun SELAMAT MEMBACA ! ! !