JellyPages.com

Friday, April 1, 2011

Jom Tangani Stres!

Assalamualaikum...haa,now sy nak kongsi ngan kalian semua..Macm mna nk tangani stres ni..emm..Ye la..Kite dlm sibuk2 bekerja,belajar n ape2 la.. hee~ Petanda stres ni mcm2 kalau kalian nk tau..emm =)
Jom....

PETANDA STRES

  1. Menghadapi masalah makan dan tidur
  2. Penyalahgunaan dadah
  3. Kerja bertangguh
  4. Masalah membuat keputusan
  5. Sukar menguruskan diri sendiri
  6. Sifat seteru,cepat naik angin
  7. Tahap kekecewaan tinggi
  8. Cepat terkejut
  9. Berpeluk tubuh,menggigit kuku
  10. Sesak nafas
  11. Hilang upaya berfikir secara berkesan
  12. Gangguan kesihatan : 
*gatal     *Selesema
*letih,lesu     *panik
*gelisah     *ulser
*sakit kepala     *serangan jantung



Emm,macam2 la... haa,harap kalian jangan stres sangat2 ya..Kelak bawa padah nanti =)
Dan sekarang saya nak kongsi pula TEKNIK ATASI STRES
  1. Jumpa pakar profesional
  2. Alih pandangan kepada yang relax
  3. Gunakan teknik meditasi
  4. Laksanakan latihan fizikal - jalan 15 minit
  5. Menyusun keutamaan tugas
  6. Tulis perasaan / cakap dalam pita rakaman
  7. Dapatkan sokongan emosi
  8. Latihan pernafasan dalam
  9. Mengurus masa
  10. Mandi dengan air suam
  11. Teknik besarkan situasi ke tahap tak masuk akal
  12. Melihat dari segi positif
  13. Menguasai kehidupan anda - menyelesaikan masalah
  14. Terapkan semula matlamat yang realistik
  15. Ingat peranan anda di dunia
Emm..x mau la kalian stres2 lg ya..
atau erti kata lain tekanan

Saya bagi syair la kat kalian supaya kalian tak stres lagi..
hihi..... IMPIAN vs KEPERLUAN

Aku memohon kekuatan lalu

Tuhan memberiku kesulitan

Untuk menjadikanku gagah

Aku memohon cinta kekasih

Lalu Tuham mempertemukan mereka yang bermasalah

Untukku mencari penawar duka

Aku memohon keteguhan hati

Lalu Tuhan memberikanku bahaya

Untukku tangani

Justeru itu,aku tidak peroleh apa-apa yang aku impikan

Namun aku mendapat segala yang kuperlukan


Akhir kata : BAGAIMANA STRES BOLEH DIKALAHKAN DAN DIJADIKAN SEBAGAI MOMENTUM KEJAYAAN DIRI


No comments:

Post a Comment

Jari-jari ComeL